עצמאי בתחילת הדרך? כך תתנהל כלכלית נכון ותשמור על העסק יציב

התנהלות פיננסית נכונה לפרילנסרים ועצמאים

להיות עצמאי זה אתגר כלכלי לא פשוט. בואו ללמוד איך לתכנן תקציב, לחסוך ולבנות עסק יציב שיעמוד במבחני הזמן.

לא קל להיות בעל עסק עצמאי או פרילנס במדינת ישראל. מעבר לעובדה שעצמאים לא זוכים להטבות להן זכאים שכירים, המדינה לוקחת מהם יותר כסף וחלק לא קטן מהם נקלע לקשיים בשנותיהם הראשונות – לעיתים עד כדי סגירת העסק.

אין ספק שיותר קל להיות שכיר מאשר עצמאי בכל הנוגע להתנהלות כלכלית, כי חלק ניכר מכך מוטל על המעסיק. אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי להתנהל נכון מבחינת פיננסית כאשר אתם בעלי עסק עצמאים או פרילנסרים? הנה כמה אפשרויות שכדאי לקחת בחשבון.

ניהול תקציב עסקי לעומת אישי

התקציב הוא לב ליבה של ההתנהלות הפיננסית בעסק. לרוב מומלץ להפריד את ההוצאות וההכנסות של העסק מאלו של החיים האישיים והבית, רצוי אפילו עם חשבון בנק נפרד. אם זה לא משתלם מבחינת עמלות והוצאות, אפשר לפתוח פיקדון כלשהו שבו נרכז בנפרד את כל ההוצאות וההכנסות העסקיות.

כמו כן צריך לדעת מראש פחות או יותר כמה כסף יידרש לכם מדי חודש: הוצאות העסק, שיווק, מיסים, ביטוח לאומי, מע"מ (אם אתם לא עוסקים פטורים), פנסיה וכן הלאה. בהקשר לזה כדאי לזכור שחלה חובת הפקדה לפנסיה גם לעצמאים, אז כדאי ומומלץ לעשות זאת בקביעות – ולא רק כדי להימנע מקנסות. פנסיה כוללת גם רכיבים ביטוחיים חשובים שלא כדאי לוותר עליהם כגון אובדן כושר עבודה, קצבת שאירים ועוד.

ניהול העסק

זמן שווה כסף ולכן גם ניהול יעיל של העסק יכול לחסוך לכם לא מעט עלויות כעצמאים. לרוב העצמאים יש רואה חשבון, אך הנהלת החשבונות עצמה (חשבוניות, גבייה ועוד) מתבצעת בדרך כלל בצורה עצמאית ללא גורם חיצוני. יש לדעת כיצד לנהל זאת ביעילות, כמו גם לנהל את הזמן שלכם בין המשימות השונות, קביעת סדרי עדיפויות ועוד.

תוכנית עסקית יכולה לעזור לכם להגדיר את מהות העסק ואת מטרותיו. לרוב זה ידרוש ייעוץ מקצועי אצל גורם חיצוני, אבל זה בהחלט יכול לסייע לכם ולכוון אתכם ליעדים הרצויים לכם. גם ניהול השיווק והפרסום הוא חלק מניהול העסק, כמו גם שירות לקוחות ועוד.

חיסכון והשקעה

עסקים חדשים לא מרוויחים כסף בשנה הראשונה, ולעיתים גם לא בשנים הראשונות. יש לקחת זאת מראש בחשבון, ולהקים לעצמכם נכסים ומאגרים פיננסיים שיוכלו לכסות על הוצאות ללא הכנסות במשך שנה אחת לפחות.

מעבר לכך עצמאים משלמים למוסדות המדינה יותר כסף מאשר שכירים, אם בפנסיה ואם בביטוח לאומי ושאר ירקות. בתוך כך הם לא זכאים לדמי אבטלה, ימי מחלה או תגמול על ימי אבל ושאר הטבות מהן נהנים השכירים במדינת ישראל. זה אומר שעצמאים חייבים לארגן לעצמם רשת הגנה פיננסית גדולה ויציבה יותר, כדי שיהיה להם על מה להישען במקרי חירום.

פרילנסרים ועצמאים לרוב לא מרוויחים משכורת קבועה ויציבה, שנכנסת לחשבון הבנק מדי חודש (אלא אם הם שכירים בעלי שליטה בחברה בבעלותם). מכיוון שההכנסות תנודתיות ועשויות להשתנות מדי חודש, מומלץ מאוד להשקיע בנכסים שונים ומגוונים להבטחת יציבות כלכלית.

כמו כן, כדי שהעסק יוכל לשגשג ולגדול, צריך להשקיע חלק מהרווחים בחזרה בעסק. זה יכול להיות שיווק, רכישת קורסים רלוונטיים, הוספת עובדים ועוד. בדיוק כמו בהשקעות בבורסה, השקעה חוזרת בעסק תייצר מעין אפקט של "ריבית דריבית". כמו שאני אומרת לימודים והתפתחות מקצועית זו לא הוצאה אלה השקעה!

דוגמאות לאפשרויות של חיסכון והשקעה:

  • הפרשות מרביות לקרן השתלמות יאפשרו רווחי הון פטורים ממס (עד לתקרה הנקבעת מדי פעם בפעם מחדש). גם הפרשות מרביות לקרן פנסיה יספקו זיכוי כלשהו ממס.
  • פיקדונות וקרנות חירום בגובה 3 או יותר משכורות חודשיות, יאפשרו רשת ביטחון זמנית למקרי חירום ואירועים בלתי צפויים.
  • השקעות בבורסה ובכלים פיננסיים נוספים יכולות לשפר את כרית הביטחון של העסק וגם של החיים האישיים.
  • השקעות בנדל"ן או בנכסים אחרים יכולות להוות גם הן רשת ביטחון.

הוצאות מוכרות, קיזוזים והחזרי מס

מתוקף החוק בישראל, עוסקים מורשים (מעל 120 אלף שקל בשנה נכון להיום) חייבים לגבות מס ערך מוסף על כל שירות או מוצר. תוספת המע"מ הזו יכולה להתקזז מול הוצאות אחרות שהיו בעסק, כך שלמעשה העוסק יקבל החזרי מע"מ וישלם פחות מע"מ בסיכום שנתי.

אותו דבר תקף גם לגבי תשלום מיסים ודמי ביטוח לאומי. בכל עסק קיימות הוצאות המשמשות לתפעול העסק, וככל שההוצאות גדלות – כך הרווח קטן ואיתו קטן גם שיעור המס שצריך לשלם. קיזוז ההוצאות המוכרות מאפשר תשלום מס מופחת במקרים כגון רכישת ציוד משרדי, משכנתא / שכר דירה, חשבונות של מקום העסק (מים, ארנונה, חשמל, אינטרנט), טלפון, רכב, פרסום ושיווק, קורסים מקצועיים, ביגוד לצורכי עבודה וכן הלאה.

כמו כן עוסקים מורשים החייבים בהגשת דוח שנתי, יכולים לקבל החזרים שונים מרשות המיסים, המוסד לביטוח לאומי ומע"מ. החזרים אלו מחושבים לפי גובה ההכנסה השנתית.

נתקלתם בקשיים כלכליים? רוצים לייעל את העסק שלכם? אני מזמינה אתכם לקבל ייעוץ מקצועי ולהתחיל להתנהל כלכלית בצורה שתוביל להצלחה

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp