מפרישה לפריחה תעסוקתית וכלכלית (חלק א’)

חלק א’ – זמן וכסף: משאבים שצריך ללמוד לנהל אותם נכון

בסדנאות פרישה שאני מעבירה בחברות וארגונים, אני נוהגת לשאול את המשתתפים על דעתם אודות השם שבחרתי לסדנה: “מפרישה לפריחה תעסוקתית”. התשובות מעלות את כל הספקות, החרדות, האמונות והדעות שיש למשתתפים אודות הנקודה בה הם נמצאים.

המקום הזה, ממש באמצע החיים, שבו צריכים לחשב מסלול מחדש

שינויים שחלו בשנים האחרונות במבנה קרנות הפנסיה, מצריכים אותנו להתנהל בצורה נכונה ויעילה מול משאבי הזמן הפנוי שנוצר לנו, לצד משאבי הכסף שיש ברשותנו.

בהתנהלות מול הזמן אנחנו צריכים ללמוד לנהל את הזמן בעצמנו, ולייצר סדר יום מועדף ומדויק לנו. כבר מעל 18 שנים כיועצת תעסוקה, ניהול תקציב וכלכלת המשפחה – אני מסייעת לאנשים להתאים בין הרצונות, החלומות ושאיפותיהם התעסוקתיות, לבין היכולת הכלכלית הלכה למעשה.

עניין הכסף קשור ומחובר לחלומות שלנו, אך יחד עם זאת עלינו ללמוד להסתכל למרחקים ולתכנן נכון את צעדינו כדי שיתאימו למציאות המשתנה.

בעבודה שלי מול פורשים, אני מסייעת לאנשים לבחון את הרצונות שלהם תוך הסתכלות על כל המכלול הכלכלי לאורך זמן. יש לקחת בחשבון שתוחלת החיים עולה, והמבנה החברתי מצריך אותנו לדאוג לעצמנו לדיור מוגן או עזרה בבית בשלבים מסוים של החיים.

סיפורה של שלומית, שחלמה לסייע לביתה לקנות דירה בכספי הפנסיה

שלומית (שם בדוי), עובדת בכירה בהייטק עם שכר גבוה ועם 40 שנות ותק, תכננה בחלק מכספי הפנסיה לסייע לבת הצעירה שלה לרכוש דירה. “שני הבנים הגדולים שלי מסודרים כלכלית, והבת הצעירה שבחרה להיות מורה, לא הצליחה להתקדם כלכלית ולרכוש דירה משלה”.

שלומית חשבה להעביר לבת הזקונים את כל הסכום ההוני שהצליחה לצבור, ולהשאיר לעצמה את הקצבה. אולם כשראתה את הסכומים שהצליחה לצבור ואת הקצבה שתהייה אמורה לקבל – גילתה כי הסכום שנשאר, לא יאפשר לה לחיות באותה רמת חיים וברווחה לה הורגלה. בחשיבה משותפת, תוך בחינה של כל המכלול, הבינה שלומית שהחלום שלה לראות את הבת והחתן בדירה משלהם יצטרך להתעכב, וכי הסכום שרצתה או חשבה לתת יהיה רזה יותר מכפי שתכננה.

חשוב להתייעץ עם איש מקצוע, סוכן ביטוח מורשה או מתכנן פיננסי – כדי לראות את כל התמונה ולתכנן נכון את הצעדים.

“אימא אחת יכולה לפרנס עשרה ילדים, אולם עשרה ילדים לא יכולים לפרנס אמא אחד”

משפט שככל שאני גדלה אני מבינה אותו יותר, ומאמינה שלא נכון לתת את כל מה שיש או את רוב מה שיש, אם הדבר אומר להישאר חסרי כל; גם אם ההנחה שילדינו לעולם לא יינטשו אותנו.

לעיתים אנו לא יודעים להעריך נכון את ההוצאות הצפויות. לדוגמה גם אם הילדים עזבו את הבית, ואנחנו רק זוג שיושב בסלון ומדליק אור – הוצאות החשמל אינן פוחתות בהרבה. יש הנוטים לחשוב שאם יצאו לפנסיה וסיימו לשלם משכנתא, אזי ההוצאות יהיו קטנות יותר. לא כך הדבר.

בפנסיה יש יותר הוצאות מכפי שאתם יכולים להעריך. זמן וכסף הם משאבים שעליכם ללמוד לנהל אותם נכון.

בהצלחה ולרשותכם בכל עת.

חלק ב’ >>>

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp