הכוונה תעסוקתית בראייה הוליסטית

ייעוץ תעסוקתי - הכוונה תעסוקתית - הכוון תעסוקתי - דניאלה הירש

מה אתה רוצה לעשות כשתהיה גדול?

זו שאלה שנהוג היה לשאול ילדים צעירים. היום, במבנה שוק העבודה המודרני, אנו שואלים את השאלה הזו את עצמנו יותר מאשר פעם אחת בחיים.

אדם מחליף 3 קריירות וכ- 12 תפקידים בממוצע בימי חייו. האם הבחירות שאני עושה נכונות? איך צריך לבחור? מה הקשר בין הניתוב שלי בתיכון ובאוניברסיטה, לתפקיד שאותו אמלא בחמישים השנים הבאות? האם ניתוב בגיל 15 או אפילו 25 מעיד עליי לכל אורך החיים? כיצד אדע?

יש שלושה פרמטרים מרכזיים שעשויים לתת לנו אינדיקציה “מה נכון עבורי”:

  • מה אני אוהב לעשות.
  • מה אני יודע לעשות.
  • מהם הצרכים של השוק.

שילוב מיטבי ביניהם עשוי להוביל אותי לתפקיד ולמקצוע הבא. בשל תוחלת החיים, קצב החיים, נתוני השוק המשתנים והעלייה בגיל הפנסיה – חשוב לעצור מדי פעם ולבחון את הדברים. מה שאהבתי בגיל 15 לא בהכרח מעניין אותי בגיל 51.

לדוגמה, ראיינתי מנהלת מכירות בכירה עם ניסיון רב ועשיר בניהול מכירות. לשאלתי האם היא אוהבת את המקצוע, היא ענתה: “זה מה שאני יודעת”. רוצה לומר כי הידע והניסיון הם אלה שמובילים את החלטתה באיזה תחום לחפש, ולא תשוקתה למקצוע.

פגשתי גם לא מעט אנשים שאוהבים את מה שהם עושים, ועושים את מה שהם אוהבים ויודעים, אך אינם מכירים מספיק את המציאות בשוק. למשל יד ימינו של מנכ”ל חברה שנים רבות, אשר במשך שנים תחזקה את אתר החברה, ניהלה את החברה במדיה החברתית וניהלה את הקשר עם משרדי הפרסום – לא הייתה מודעת שרכשה מקצוע העומד בפני עצמו ומאוד מבוקש במשק.


יש נקודות זמן על רצף החיים, בהם התנאים מכתיבים הסתכלות מחודשת
(לא בהכרח בחירה שונה, אבל כן בחינה של הדברים). לדוגמה – לאחר לידה והורות לילדים צעירים, המצריכים התארגנות מחודשת של שני בני הזוג מול משימה חדשה, או לאחר יציאת הילדים מהבית. בתקופת חופשת הלידה, ובעיקר לקראת סופה, נוהגות נשים להגיע אלי בטענה כי אינן מסוגלות לעזוב את הרך הנולד, וקשה להן בעיקר המחשבה של לחזור לשעות ולאינטנסיביות של העבודה.

אך לא צריך לחכות לנקודות קריטיות או מובחנות. אם אתה מתקשה לקום בבוקר, מרגיש עייף לעיתים קרובות יותר עצבני, אולי פחות סובלני – שווה לבחון גם את החלק התעסוקתי, ולהתייעץ עם בעל מקצוע שיודע לשאול את השאלות הנכונות, למקד במקצועיות את הצרכים ולהוביל אותך לדרך חדשה.

אני אוהבת את מה שאני עושה ועושה את מה שאני אוהבת, ומקווה שכל אחד ואחת מכם ימצא את השביל בו יהיה מודע ליכולותיו וידיעותיו – ועדיין יישאר עם ניצוץ של תשוקה בעיניים.


לרשותכם בכל עת

דניאלה הירש, יועצת לכלכלת המשפחה ולהכוונה תעסוקתית: 054-4858511, danielahirsh1@gmail.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp