עבודה וראיונות עבודה בבתי קפה: עשה ואל תעשה

בשעות היום ניתן לראות אנשים רבים יושבים בבתי קפה. לעיתים יש תחושה כי כולם מבלים ואיש לא עובד. יש היושבים לבדם מול המחשב הנייד ומקלידים ויש המשוחחים עם אדם אחר. למתבונן מהצד קשה לעיתים לנחש כי זוהי פגישת עבודה- ראיון למועמד חדש למשרה, פגישת ייעוץ עם עורך הדין או אולי פגישת אימון אישי.

אנשי מקצוע שונים הפכו את בתי הקפה כתחליף למשרד ואחרים משתמשים בסביבה זו לפגישות עבודה בנוסף למשרד הקבוע. ישנם יתרונות רבים לכך אך גם חסרונות. בכל סביבת עבודה משתנה מתפתחים דפוסי התנהגות מקובלים שכדאי להיות מודעים אליהם בבחינת “עשה ואל תעשה”.

יתרונות בעבודה בבתי קפה

עבודה בבתי קפה הינה דרך מצוינת לחסוך בהוצאות משרד, חשמל, מים – כל מה שנקרא תקורה. זהו חיסכון אדיר, בעיקר לאלה הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית ולאנשים העובדים במשרה חלקית בלבד, ו/או כמשרה להשלמת הכנסה.

בעלי מקצוע אחרים פשוט בחרו לעבוד בשעות גמישות ו/או דרך הבית על מנת לחסוך בזמן נסיעה ופקקים. לכל אלה שבחרו לעבוד מהבית, חשים לעיתים כי יום ארוך בתוך הבית גורר עימו לעיתים קרובות הישארות בפ’יגמה או חוסר יכולת להתמקד בעבודה, כיוון שצורכי הבית מושכים אותנו להפעיל עוד מכונת כביסה או מדיח וכד’. מעבר לכך היציאה מהבית דורשת תשומת לב וטיפוח, המשפיעים על מצב הרוח וכן על תפוקת העבודה.

זוהי דרך נפלאה להיות עצמאי אך לא מבודד – לראות ולהיראות. אנשי מקצוע העוסקים לדוגמה בכתיבה, תרגום ועוד, יכולים לעבוד ולהיות חשופים לסביבה.

פגישות עבודה במקומות שונים יכולה להקל על הלקוח. ניתן לקבוע במקום הקרוב אליו, אולי לנצל את זמן הפסקת הצהרים שלו לסידורים מבלי לטרטר אותו הרחק ממקום עבודתו. התופעה הזו התפתחה ורבים מצאו בה יתרונות נוספים – דרך לשמור על דיסקרטיות, לדוגמה כאשר אתה מחפש שינוי במקום העבודה תוך כדי שמירה על משרתך. פגישה עם אדם אחר בבית קפה אינה מעידה על תוכן הפגישה. “הד הנטרים” נוהגים לקבוע עם “לקוחות” (מועמדים) פוטנציאלים במקום נייטרלי לשני הצדדים (ייתכן שהמשרה המדוברת מאוישת עדיין על ידי אדם אחר).

החסרונות בעבודה בבתי קפה

ליהנות מקפה טוב להתאוורר ולעבוד נשמע טוב. נכון? אך חשוב להיות מודע גם לחסרונות.
יש מקרים בהם אנשים חשים בטוחים יותר כאשר יש מקום פיסי שניתן לפנות אליו- משרד משדר לחלק מהקליינטים במקצועות מסוימים אמינות רבה יותר.

סביבת עבודה כזו לעיתים עלולה להיות רועשת ולא מאפשרת אינטמיות. חשוב מאוד לבחור את המקום המתאים- שקט, בפינה המאפשרת שיחה, עדיף ללא מלצרים הניגשים בכל פעם ומפריעים בשאלות או בפרצוף חמוץ כיוון שהלקוח נראה כאינו עומד להתפנות בקרוב.

כללי עשה ואל תעשה בראיון עבודה בבתי קפה

כיועצת תעסוקתית אני מדגישה כי אל לו למועמד להיסחף לתוך האווירה הלא פורמלית. ישנם כללים חשובים שיש להקפיד לשמור עליהם, בבחינת עשה ואל תעשה:

  • לראיון עבודה בבית קפה ניתן ומקובל להגיע בלבוש לא פורמלי. חשוב לדעת כי ההופעה החיצונית חשובה ואין להקל בה ראש. חוסר פורמליות אינה אישור להזנחה, גם אם מדובר ביום החופשי שלך.
  • אל תתפתה לאכול – בית הקפה הינו מקום שעשוי לגרות להזמין אוכל או אפילו כריך. זהו אינו הזמן לכך. שתייה חמה או קרה מתאימה לכך יותר.
  • אחרי הראיון, חשוב להכיר את מקום העבודה בפועל – חשוב לפני קבלת ההחלטה להגיע למקום העבודה ולבחון את סביבת העבודה, הפגישה בבית הקפה אינה תחליף להתרשמות ישירה ממקום ומסביבת העבודה האמיתית.
  • לא להיסחף עם האוירה ה”לא פורמלית” של בית הקפה – חשוב לא לנסות ליצור שיחה או התבדחויות עם המלצריות.
  • לשמור על מידתיות בסמול טוק – שיחה שוטפת במקום לא פורמלי יכולה להוות מקום מצויין לסמול טוק. הדרך והזמן המוקדש לכך משמעותי – לא לוותר עליו אך לא להסחף ולמסור מידע עודף ולא רלבנטי.
  • הכנה מראש – יש חשיבות גדולה להגיע לראיון עבודה מוכן, אנא התכוננו. הגיעו מוכנים עם שאלות ונושאים חשובים שהייתם רוצים לדעת. תוכלו לקבל מידע חשוב שלא הייתם זוכים לקבל במקום אחר (חוסר הפורמאליות פוגש את שני הצדדים).
  • הישארו מרוכזים, הישירו מבט במראיין – סביבה בה יש גירויים רבים עלולה להסב את תשומת ליבכם לדברים לא צפויים (רעש חזק, מראה פרובוקטיבי וכד’).
  • היו מנומסים – אתם נמצאים במבחן למרות שזהו בית קפה. שמרו על נימוסי שולחן, פנו את השאריות אם כך מקובל בבית הקפה, התנהגו בנימוס ובכבוד הראוי.
  • עוצמת הדיבור – קיימת נטייה לדבר בקול רם כאשר הסביבה רועשת. שימו לב לעוצמת הדיבור שלכם.
  • גבולות הזמן חשובים – זהו אינו בילוי. שימו לב לשפת הגוף של היושב מולכם.
  • נתקו טלפונים ניידים לפני הפגישה! והשאירו אותם בתיק / כיס.

ולסיום טיפים נוספים לגבי עבודה בבתי קפה

כללים אלה חשובים לא רק כאשר אתה בראיון עבודה, אלא הם מהווים קודים להתנהגות בפגישת עבודה במקום כזה. לאלו העובדים בבתי קפה, חשוב לוודא מראש שיש במקום חיבור לאינטרנט ושקע זמין לפני הפגישה, אם יש צורך במחשב.

לפני ההגעה לראיון עבודה ממליצה לקרא את הפוסט על הכנה לראיון עבודה, וכמובן אסור לשכוח לבדוק שיש לכם קורות חיים מצוינים.


אשמח לדעת היכן ראיינו אתכם, ומה הרגשתם בעת ראיון בבית קפה.
אם יש לכם סיפור פיקנטי – אשמח שתשתפו.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp